Diskussionsfrågor


Nedan följer frågor som du och din arbetsgrupp kan diskutera på arbetsplatsträffar eller dylikt. Flera av frågorna återkommer under mina föreläsningar. 

  • Bemöter du kunden som du själv vill bli bemött?
  • Har du ett handlings- bedömningsutrymme när du ska fatta beslut?
  • Har ni ett kundorienterat förhållningssätt på din arbetsgrupp
  • Tycker du att det finns besvärliga kunder? Om ja vad är det som får dig att känna att just den här kunden är jobbig?
  • Vad kännetecknar en rättshaverist? Finns dom?
  • Vilka är din grupps kollegiala normer? Som i ”Maraboureklamen – hos oss får man ta i understa lagret! 
  • På vår enhet är det inte okey att… Ja vadå?
  • Hur agerar du om du hör en kamrat säga fel eller uttrycka sig tveksamt när han/hon pratar med kund?
  • Hur agerar du om du hör en arbetskamrat uppträda illa vid samtal med kund?
  • Hur hanterar du ett löfte som en arbetskamrat/politiker gett? 
  • Hur gör du om du inte delar lagstiftarens mening men ändå måste fatta beslut/förmedla beslut? 
  • Upplever du att det finns situationer och utrymme för godtycke när du ska fatta/förmedla beslut?
  • Har du någon gång hamnat i ett etiskt dilemma? Hur agerade du då?
  • Finns det situationer när kunden kan förlora rätten till ett gott bemötande?
  • Vi ska ju som offentlig anställda behandla alla lagmässigt på samma sätt. Gör vi det? Om inte. Är vi medvetna om när vi inte gör det och vet vi varför?
  • Har det hänt att någon sagt till dig ” detta borde du tänkt på tidigare”! eller det här verkar inte bra ”.
  • Är du alltid säker på att alla dina beslut har stöd i lagen? Om inte, vad berodde det på? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar