Nedan följer frågor som du och din arbetsgrupp kan diskutera på arbetsplatsträffar eller dylikt. Flera av frågorna återkommer under mina föreläsningar.
- Bemöter du kunden som du själv vill bli bemött?
- Har du ett handlings- bedömningsutrymme när du ska fatta beslut?
- Har ni ett kundorienterat förhållningssätt på din arbetsgrupp
- Tycker du att det finns besvärliga kunder? Om ja vad är det som får dig att känna att just den här kunden är jobbig?
- Vad kännetecknar en rättshaverist? Finns dom?
- Vilka är din grupps kollegiala normer? Som i ”Maraboureklamen – hos oss får man ta i understa lagret!
- På vår enhet är det inte okey att… Ja vadå?
- Hur agerar du om du hör en kamrat säga fel eller uttrycka sig tveksamt när han/hon pratar med kund?
- Hur agerar du om du hör en arbetskamrat uppträda illa vid samtal med kund?
- Hur hanterar du ett löfte som en arbetskamrat/politiker gett?
- Hur gör du om du inte delar lagstiftarens mening men ändå måste fatta beslut/förmedla beslut?
- Upplever du att det finns situationer och utrymme för godtycke när du ska fatta/förmedla beslut?
- Har du någon gång hamnat i ett etiskt dilemma? Hur agerade du då?
- Finns det situationer när kunden kan förlora rätten till ett gott bemötande?
- Vi ska ju som offentlig anställda behandla alla lagmässigt på samma sätt. Gör vi det? Om inte. Är vi medvetna om när vi inte gör det och vet vi varför?
- Har det hänt att någon sagt till dig ” detta borde du tänkt på tidigare”! eller det här verkar inte bra ”.
- Är du alltid säker på att alla dina beslut har stöd i lagen? Om inte, vad berodde det på?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar